Film

Vyrovná sa Enola Holmes svojim starším bratom? (recenzia)

Enola Holmes nie je ani zďaleka tradičná mladá dáma, ktorú by ste stretli v uliciach viktoriánskeho Anglicka. Vďaka svojej matke ovláda množstvo užitočných zručností: bojové umenia, lukostreľbu, maľbu či tenis. Jej najväčšou prednosťou je však jej bystrá myseľ, ktorú teraz potrebuje viac než kedykoľvek predtým.

V deň svojich 16. narodenín sa Enola (Millie Bobby Brown) zobúdza a zisťuje, že jej milovaná matka (Helena Bonham Carter), s ktorou dovtedy žila skutočne neobyčajný život, zmizla. Niet po nej ani stopy, okrem škatuľky, ktorú Enole zanecháva – nachádza v nej kartičky so symbolmi potrebným k rozlúšteniu tajných správ od matky. Na pomoc pri jej hľadaní prichádzajú Enolini bratia. Slávny detektív Sherlock Holmes (Henry Cavill) a jeho nemenej známy, nepríjemne otravný brat Mycroft (Sam Claflin), ktorému je v matkinej neprítomnosti Enola zverená do starostlivosti. Zatiaľ čo Sherlock má za úlohu ich matku vypátrať, Mycroft plánuje, čo s Enolou – je presvedčený, že dievča je potrebné poslať do školy pre mladé dámy. Enola, ktorá by však hodiny správnej výslovnosti a vyšívania najradšej vymenila za lekciu jiu-jitsu, uteká z domu odhodlaná matku nájsť. Na svojej ceste stretáva mladého lorda Tewksburyho (Louis Partridge), ktorý ju nevedomky privádza do života ohrozujúcej situácie. A tak Enola namiesto svojej matky nachádza svoj prvý detektívny prípad – a popritom aj samú seba.

Enola má iné záujmy ako iné mladé dámy (Foto: Netflix / Enola Holmes)

Režisér Harry Bradbeer sa do povedomia dostal najmä úspešným seriálom Fleabag, ktorý získal niekoľko prestížnych nominácií i ocenení (Emmy, BAFTA a Zlatý glóbus). Tento raz na naše obrazovky v spolupráci s Netflixom preniesol príbeh YA románu od Nancy Springer. Stojí za zmienku, že producentkami filmu nie je nikto iný, ako samotná Millie Bobby Brown so svojou sestrou Page Brown. Enolin svet je plný farieb, je živý a svieži rovnako ako aj celý dej filmu. Príbeh je veľmi svižný a rýchly, no nie natoľko aby bol pre diváka rušivý. Naopak, udržiava si veľmi peknú dynamiku, vďaka ktorej ste do deja vtiahnutí veľmi rýchlo a napätých vás necháva až do úplného konca.

Millie Bobby Brown sa dokonale zhostila roly mladej Enoly, ktorá je okrem iného i narátorkou celého príbehu. K divákom sa prihovára niekoľkokrát, najmä zo začiatku, kedy nás uvádza do deja. Spočiatku môže byť táto narácia mierne rušivá, no veľmi rýchlo si na ňu zvyknete a začnete sa tešiť na momenty, keď Enola búra štvrtú stenu medzi vami – hoci len letmým pohľadom či úškrnom do kamery. O tom, že Millie je dobrou herečkou, nás presvedčil už jej výkon v Stranger Things, no ako Enola Holmes nás v tomto tvrdení uistila. Práve Millie vdýchla Enole šarm a takú tú mladistvú pochabosť, vďaka ktorej je jej postava uveriteľná. Obľúbite si ju veľmi rýchlo až natoľko, že ju budete chcieť  v tejto role vidieť pravidelnejšie.

Hrdinka neustále udržiava kontakt s divákom (Foto: empireonline.com)

Film je celkovo nabitý skvelými hercami, ktorých roly si hádam ani nemohli želať lepšie obsadenie. Spomeniem napríklad Fionu Shaw (Harry Potter) v role prísnej tradicionalistickej riaditeľky dievčenskej školy pani Harrisonovej, alebo skvelú Frances de la Tour (Harry Potter, Into the Woods) v role starej mamy mladého lorda Tawkesburyho. Vyzdvihnúť musím samozrejme i výstižné stvárnenie Mycrofta Holmesa úžasným Samom Claflinom (Hunger Games), ktorý takmer dokonalo podčiarkol Mycroftovu nafúkanosť a potrebu kontrolovať všetko vo svojom okolí. A v neposlednom rade, Henry Cavill je tak dobrý Sherlock Holmes, že si ho pokojne viem predstaviť v samostatnom filmovom či seriálovom prevedení. Osobne nie som veľmi veľký Cavillov fanúšik, celkom rada na jeho osobu používam pomenovanie, ktoré mu vo svojom statuse udelil spisovateľ Juraj Červenák, kde ho nazval americkým Koleníkom. Jeho herecké výkony teda veľmi nesledujem, pretože ako Superman ma nenadchol, a hoci ako zaklínač Geralt áno, vzhľadom na jeho dve najikonickejšie hlášky, ktorými sú citoslovce a vulgarizmus, som si nevedela predstaviť, ako zvládne stvárniť majstra dedukcie a génia v osobe Sherlocka Holmesa. Preto ma Cavill skutočne príjemne prekvapil a rada by som ho videla v takýchto rolách častejšie.

Súrodenci, akých inde nestretnete… (Foto: denofgeek.com)

Vo filme sa často stretneme s kontrastmi, ktoré sa nádherne divákovi premietajú takmer v každej scéne. Najčastejšie je to motív tradičného a nového, ktorý je demonštrovaný niekoľkými postavami. Mycroft, pani Harrisonová ale i stará mama mladého lorda predstavujú tradičné, konzervatívne hodnoty, ktoré stoja v opozícií k mladej, nekonvenčnej Enole, jej priateľovi lordovi Tawkesburymu, či samotnej Eudorii Holmes, matke hlavnej hrdinky.

Jediná vec, ktorá na mňa ako diváčku vplývala mierne negatívne, je klišé romantický vzťah Enoly a mladého lorda. Netvrdím, že by tento vzťah nejako výrazne narúšal film. I vďaka tomuto motívu si Enolu Holmes trochu viac užije mladšie publikum, ktoré sa vie lepšie do jej kože vcítiť. Nakoniec, hrdinka má predsa len 16 rokov. Avšak veľmi oceňujem aktuálnosť vážnejšej témy, ktorá sa premieta na pozadí veľmi ľahkého a príjemného príbehu mladej Enoly, ktorá pri hľadaní svojej matky našla samú seba. Mám na mysli tematiku boja za volebné práva žien, ktorá bola počas obdobia existencie Sherlocka Holmesa vcelku diskutovanou verejnou témou. Nesnažím sa politizovať túto recenziu, preto len okrajovo – osobne sa mi páči, že v čase, keď v mnohých krajinách ľudia prejavujú obavy o svoje základné ľudské práva, film učí mladé dievčatá, že v reálnom svete musia tvrdo bojovať samé za seba. Ocenila by som, ak by bol tento motív ešte trochu viac dotiahnutý, ale možno sa dočkám, keďže knižná predloha má šesť častí, a tak s malou dušičkou verím, že sa Netflix rozhodne priniesť nám ďalšie dobrodružstvá zo života mladej detektívky.

Dedukčné schopnosti a riešenie hádaniek nie sú Enole cudzie (Foto: Netflix / Enola Holmes)

Enola Holmes je prekvapivo svieži, šarmantný filmový počin, ktorý okrem fantastických hereckých výkonov a dynamického deja prináša mladšiemu publiku i ľahký pohľad na zložitejšie spoločenské témy. S prihliadnutím na cieľové publikum smelo filmu udeľujem hodnotenie 8.5/10.

Magdaléna Horváthová

Magdaléna Horváthová

Milovníčka sci-fi a fantasy, ktorá ešte stále čaká na svoj list z Rokfortu. Jej snom je stretnúť Doctora a cestovať v TARDIS, aby si konečne mohla pozrieť všetky filmy a seriály, na ktoré vraj nikdy nemá čas. A áno, aj vesmír by popri tom chcela spoznávať...