Seriál

Recenzia: Černobyľ

Posledných pár týždňov som zo svojho okolia počúval to isté. Od rodiny, že sa musím učiť na štátnice a od kamarátov a známych, že si musím pozrieť seriál Černobyľ. A keďže som vysokú školu dokončil, s kolegom Máriom sme sa rozhodli spomínaný seriál pozrieť. Naše dojmy sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Moje hodnotenie seriálu

Ešte v živote som nemal taký rešpekt pred seriálom ako v tomto prípade. Tieto moje pocity vychádzali z toho, že po výbuchu v elektrárni sa v 90. rokoch 20. storočia začalo hlavne v strednej Európe rodiť množstvo detí s vrodeným postihnutím. Týmto deťom sa začalo hovoriť „Černobyľské deti“, alebo „Deti Černobyľu“. Ja osobne mám v lekárskych záznamoch toto pomenovanie uvedené. Rešpekt v prvých minútach seriálu vystriedalo nadšenie.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt chernobyl document files
Fotka z miesta skutočnej tragédie, len pár dní po výbuchu (Foto: euromaidanpress.com)

Miniséria, ktorej scenár napísal Craig Mazin (The Hangover II, The Hangover III) a réžie sa chytil Johan Renck, vtrhne diváka hneď do deja, v ktorom zbytočne nechodí okolo horúcej kaše, ale hneď zobrazuje výbuch elektrárne. Niekto prvej časti vytýka pomalší rozbeh, ja sa k tomuto názoru neprikláňam.

Nie je to dokument

Seriál si za námet zobral skutočnú katastrofu, ktorá sa odohrala v Černobyľskej atómovej elektrárni V. I. Lenina dňa 26. apríla 1986 v blízkosti mesta Pripiať, 18 km severozápadne od mesta Černobyľ, 16 km od hraníc Ukrajiny a Bieloruska a približne 110 km od Kyjeva.

Netreba však zabúdať, že nejde o dokument, ale o seriál, v ktorom sa pochopiteľne objavujú dramatizačné prvky. Vyčítať mu preto, že nezobrazil niektoré dôležité skutočnosti, nie je na mieste. Jedinou „chybou“ je skutočnosť, že všetci herci vedú dialógy v angličtine, čo by nebol problém, keby sa v seriáli neobjavovali originálne nahrávky, či piesne v ruskom jazyku. Táto kombinácia ma často vytrhávala zo sústredenia a narúšala inak plynulý priebeh sledovania.

Trojica obvinených za tragédiu. Súdny proces bol v seriáli skrátený, ale napriek tomu skvelo natočený (Foto: imdb.com)

Jedinečné dielo

Okrem vyššie spomínanému prešľapu však Černobyľ pôsobí ako majstrovské dielo. Tvorcom seriál vyšiel na 100%. Skvelé herecké obsadenie, dialógy, kamera, hudba, produkcia, prostredie, to všetko vás jednoducho vtiahne a núti vás to pozrieť celú sériu na jedno posedenie, čo vám zaberie niečo vyše 5 h sledovania, na konci ktorých budete nechápavo rozmýšľať, čo ste to vlastne videli.

Osobitne by som chcel vyzdvihnúť maskérov, resp. maskérky. Popasovať sa s tak náročnou úlohou, akou je zobrazenie, čo robí radiácia s ľudským telom, dá naozaj zabrať. V tomto prípade sa im to neskutočne podarilo. Pohľad na človeka, ktorý sa zaživa rozpadá, dá zabrať aj silnejším povahám.

Nad číselným hodnotením seriálu som nemusel dlho premýšľať. Aj napriek malej chybičke si Černobyľ zaslúži jednoznačne 10/10.

Hodnotenie Mária

Existuje len málo ľudí, ktorí by nepočuli o Černobyle a ešte menej okolo momentálneho „hype-u“ na nový seriál z dielne HBO. Černobyľ je z môjho pohľadu trošku pre-hypovaný seriál. Tým nechcem povedať, že je zlý, alebo si nezaslúži pozornosť, avšak povedzme si úprimne, len málo koho nechá chladným to čo sa v apríli v roku 1986 stalo. Práve preto nie sú fér tvrdenia, že je to lepšie ako Game of Thrones, True Detective a podobne dobré seriály, kde scenáristi prišli s niečim vlastným, jedinečným a neinšpirovali sa skutočnou tragédiou.

Tvrdiť však, že tento seriál je dobrý iba preto, že je inšpirovaný skutočnými udalosťami, by bolo hotové bláznovstvo. Po prvej časti som nebol  unesený tak, ako by som očakával, vzhľadom na množstvo článkov o tomto seriáli. Vadilo mi pomalšie a voľné tempo. Časom som v tom však videl paralelu v skutočnom pomalom „konci“ a nevedomosti, ktorá sa rútila na zvyšok sveta, ale aj samotných obyvateľov mesta Pripiať. Scenár a tempo je jednoducho perfektné. Spracovať túto tragédiu takto realisticky od totálnej bezmocnosti, pravého hrdinstva, spôsobu prezentovania mnohých vedcov v postave Ulana Khomyuk, až po priamych vinníkov Dyatlova, či „bezchybného“ ruského systému a politiky.

Tlačítko AZ-5, v seriáli na paneli zobrazené ako A3-5, malo tragédii zabrániť, stal sa však pravý opak (Foto: imdb.com)

Skvelo zachytený vládny systém

Práve zachytenie politiky bolo pre mňa viac mrazivé, ako samotná katastrofa. Emócie pri sledovaní vládnych rozhovorov ani nedokážem opísať, pretože ich v podstate nechápem. Nechápem, ako mohli takto premýšľať zoči voči tak obrovskej katastrofe. To dokazuje ako brilantne to bolo zahrané, vypichovať konkrétne mená je zbytočné, lebo zoznam by bol obrovský. Čo mi však prekážalo najviac, bol akcent hercov. Vizuálne takmer bezchybné vyobrazenie, ale skoky do originálnych ruských rozhlasov po zložky písané v azbuke, trhal britský akcent hovoriaci o Matičke Rus a to bolo pre mňa priam otrasné. Áno je to detail, pre mňa však hrozne dôležitý a rušivý.

Seriál Černobyľ zachytáva detaily ako aj výrub stromov a odstrel zveri. No práve odstrel zveri mi prišiel veľmi natiahnutý, až priam hraním na city. Pri likvidácii psích šteniatok sa mi to javilo až príliš očividné a prvoplánové. Na miesto toho by som prijal dlhšiu minutáž odstraňovania grafitu, viac záberov na Pripiať ako napríklad jeho známe „ferris wheel“, alebo oveľa radšej by som videl priebeh zabetónovania, respektíve stavby sarkofágu, ktorý pre mňa symbolizuje pomyslenú bodku nad touto obrovskou katastrofou. Posledná časť, súdny proces bol bezchybný záver skvelého seriálu, kde nám situáciu vysvetlili a ukázali presne, ako sa to stalo.

Po rozpačitej poslednej sérii Game of Thrones som vďaka Černobyľu znovu prišiel na to, prečo milujem seriály. Moje hodnotenie pre tento seriál 9/10.

Dominik Cenkner

Dominik Cenkner