Legálne ilegálny predaj hier: Vieme odkiaľ kupujeme hry?

Hráči by si pri kupovaní hier mali dávať pozor (Foto: engadget.com)

V poslednej dobe sme v hernom svete svedkami zvýšenej pozornosti ohľadom webov, na ktorých sa za lacný peniaz dajú kúpiť digitálne kľúče k videohrám. Najznámejšie sú G2A, Kinguin alebo Green Man Gaming. Vývojári nás dokonca prosia, aby sme hru radšej stiahli, než ju kúpili z podobných stránok. Prečo je to tak? Ako funguje tzv. sivý trh s videohrami? Ako to zasahuje samotných vývojárov a v čom spočíva problém? To všetko sa vám pokúsme vysvetliť v tomto článku.

Už dlhšie počúvame hlasy, že obchody typu G2A stoja na pofidérnych základoch, ale sám som nevedel prečo. Predsa, keby boli nelegálne, neexistovali by, nahováral som si, že sa to len nepáči vývojárom, ktorí chcú zarábať čo najviac. Zaujímať som sa o to začal až po tweete Mike Rosea z dňa 30.6.2019, v ktorom písal, že ak plánujeme kupovať hry napr. z G2A, alebo podobných stránok, tak ich máme radšej stiahnuť, pretože developeri z toho nevidia ani cent. Pravda je dokonca taká, že za ne, žiaľ, musia sami platiť. Je to ako keby ste vyrobili auto, investovali do toho vlastné zdroje a to nie len finančné, a úplne náhodný človek by to vaše auto predal a peniaze si nechal. Tiež by sa vám to asi nepáčilo. Na podobnom princípe fungujú spomínané online obchody.

Ako to celé funguje

Vývojári kľúče posielajú vydavateľom v určitých kôpkach, respektíve v „košoch“, v ktorých je napr. 100 kľúčov a sú označené. Ak by vývojár kúpil hru z G2A, pravdepodobne zistí, ktorý kôš obsahuje kľúče, ktoré boli získané nelegálne. Do tohto „systému“ vstupujú hackeri, ktorí najčastejšie ukradnú už ukradnuté údaje ku kreditným kartám.

Za 10$ si na čiernom trhu kúpia 100 kreditných kariet, z ktorých väčšinou fungujú približne štyri, päť. „Útočník“ prostredníctvom kariet nakúpi kľúče k hrám v nejakom legálnom obchode, medzi ktoré patrí napr. aj Humble Bundle. Kľúče si prepíše a má ich. Za cudzie peniaze si zaplatil a dostal hry, samozrejme tie kódy sú zapísané v počítači, ale hacker má kvalitnú ochranu a je nevystopovateľný. Následne tieto kľúče predá za lacno napr. G2A, či Kinguin, ktorí ich, pochopiteľne, za oveľa lacnejšie než skrz oficiálne cesty predávajú hráčom.

Týmto to nekončí

Legálnym obchodom, z ktorých hacker za kradnuté peniaze nakúpi kľúče, sa ozve banka, ktorá im vysvetlí, že dané karty boli ukradnuté a je nahlásený chargeback, teda reklamácia a peniaze sú spätne vrátené reálnemu majiteľovi karty. Samozrejme za tieto „reklamácie“ sú rôzne poplatky, ktoré musia platiť ako legálne obchody, tak aj majitelia kariet.

Hackeri a stránky, ktoré s nimi spolupracujú, okrádajú vývojárov ale aj nič netušiacich ľudí (Foto: pixabay.com)

Vo finále má hráč svoju hru, majiteľ karty späť svoje peniaze, „útočník“ zarobil a vzniknutú škodu legálnemu obchodu zaplatí kto? Samozrejme vývojári. A toto je veľmi jednoduché vysvetlenie, ako funguje tento biznis. V skutočnosti je to všetko oveľa viac komplikované a zložité. Nájdu sa vývojári, ktorí spolupracujú s podobnými obchodmi, aby sa vyhli takémuto problému, ale je ich minimum. Väčšina hier dopadne presne takto.

Zabrániť tomu nie je jednoduché

Prečo vývojári nedeaktivujú dané kľúče? V prvom rade je zložité zistiť daný kľúč, a ak sa to aj podarí, tak kľúče sa nachádzajú v spomínaných „košoch.“ Kľúč samostatný sa nedá vypnúť. Vypnúť sa dá len celý kôš, v ktorom sa môže nachádzať iba jeden nelegálne kľúč. Vývojári si jednoducho nemôžu dovoliť vypnúť hru 90 ľudom, ktorý si ju legálne kúpili, len kvôli jednému kľúču.

Celý tento proces sa deje na tzv. sivom trhu, pretože jednoducho nie je možné zistiť, či za danú kópiu hry bolo reálne zaplatené. Vývojári sa síce po novom snažia proti tomu bojovať tým, že hru aktivujú priamo na účet a nevydávajú kľúče, ako napríklad Epic Game Store alebo Steam. To je dôvod prečo dané weby ako G2A a podobne, stále fungujú. Navyše k tomu právne G2A vystupuje ako taký prostredník, ktorý sa stará o web a užívatelia nech si predávajú, čo chcú. V konečnom dôsledku tak zarábajú nechutné peniaze za prácu druhých.

Problém sa dotýka takmer všetkých hráčov, tých za počítačom, ale aj tých konzolových (Foto: pixabay.com)

Je to na nás

Herná komunita je oveľa väčšia a hlasnejšia, ako tomu bolo pred 20. rokmi. Možno si poviete, a čo, pár hier nelegálne predaných. Veľké vydavateľstvá to rozhodne nepoloží. Problém je však ten, že v konečnom dôsledku netrpia len malí vývojári, ale aj my hráči, pretože práve kvôli tomu končí nejedno malé vydavateľstvo, ktoré nám dalo a mohlo dať kopu ďalších skvelých hier. Rovnako tým môže trpieť niekedy aj kvalita. Je len na nás, ako sa k tomu postavíme, už keď nie sme ochotní pomôcť vývojárom, tak si aspoň týmto spôsobom neubližujme sami sebe – a radšej si hry skutočne stiahnite, ako píšu samotní vývojári, akoby ste si ich mali kúpiť z týchto „legálnych“ stránok.

Zdroj: indian-tv.cz, twitter.com,

Mário Gurský

Som milovník filmov, seriálov -najmä hororových - a zanietený hráč či už počítačových alebo konzolových hier, konkrétne vlastniaci PS4. Svoj život si neviem predstaviť ešte bez jednej veci, a to je hudba. Pop, hip-hop, ľudovky, elektronická hudba - počúvam úplne všetko, čo je dobré, no najviac inklinujem k rocku a skupine Linkin Park, ktorá ma sprevádza už odmalička.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.