História vo svete hier a seriálov

Nadšený historik a hráč (Foto: PoP-Cult Magazín)

Festival Y-Games tento rok opäť priniesol pohľad na herný svet. Súčasťou trojdňového programu boli aj prednášky, ktoré predstavili historické inšpirácie na seriál Game of Thrones alebo hernú sériu Elder Scrolls. Ich autorom je Miroslav Neumann, známy aj ako sKiller Bobik.

Mnohí z nás si pri spomienke na dejepis budú pamätať veľa mien a pravdepodobne ešte viac dátumov. To, že je možné históriu učiť aj pomocou počítačových hier dokazuje pri svojich prednáškach Miroslav Neumann, doktorand Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Na tohtoročnom Y-Games mal až 4 prednášky, ktoré sa venovali historickej tématike.

Prvou prednáškou, ktorú sme mohli absolvovať, bola Fantasy + History= Game of Thrones. Musím povedať, že už na začiatku ma prekvapil zásah do čierneho. Viete o tom, že Daenerys nemá draky ale Wyverny? Game of Thrones sledujem už veľmi dlho a nikdy som si túto skutočnosť neuvedomila. Draci majú 4 nohy, kým wyverny len 2.

Počet nôh nezmeníš (Foto: BroBible)

Bobik nám v prednáške predstavil udalosti a ľudí, ktorí historicky inšpirovali túto sériu. Vojna sever proti juhu je inšpirovaná Vojnou ruží v Anglicku. Podobne znejú aj mená. Lancaster= Lannister. Náhoda? Ja si myslím, že nie. Predlohou sa stávajú významné osobnosti najmä anglickej histórie. Napríklad, Roberta Baratheona inšpiroval kráľ Henrich VIII. Cersei Lannister jedna z manželiek Henricha VIII., Anna Boleynnová. A kto iný mohol byť historickou inšpiráciou Brienne z Tarthu ako samotná Jana z Arku. Tiež sme sa mohli dozvedieť, ktoré historické kmene a národy sa mohli stať predlohou pre rody a národy v seriály. Potvrdzovali sa aj mená mečov. Kedysi sa vraj používali názvy krajiny alebo panovníka. A ani mapa Westerosu a Essosu nebola vytvorená náhodou. Kým Westeros je inšpirovaný Anglickom, Essos by mal byť inšpirovaný starovekou Rímskou ríšou.

Druhou prednáškou boli historické námety hernej série The Elder Scrolls. Hoci osobne som z tejto série nehrala ani jednu hru, princíp rás bol vysvetlený veľmi dobre. Podobne ako všetky tri typy hráčskeho módu, ktorý si hráči môžu vybrať. Historické základy môžeme hľadať nie len vo výzore postáv, ale i spôsobe ich života alebo v stavbách, ktoré sa v hre nachádzajú.

Mágia ma svoje základy v elementoch Zeme (Foto: PoP-Cult Magazín)

Tieto prednášky návštevníkom však priniesli viac nových pohľadov na to, aké paradoxy a chyby v hrách naozaj vznikajú. V hrách sa vyskytujú zbrane, ktoré sú naozaj veľmi nepraktické, príliš veľké alebo prezdobené. V reálnom boji by nezabili protivníka ale vás. Avšak stále sme vo svete fantasy, kde je dovolené všetko. Ak vás zaujíma spojenie herného a historického sveta, pridajte sa do facebookovej skupiny Dejiny očami PC hier, kde sa môžete dozvedieť, kedy a kde sa budú konať tieto prednášky. Dozviete sa ale aj najnovšie informácie zo sveta hier. sKiller Bobik je tak pre mňa ďalšou osobou, ktorá len potvrdzuje, že popkultúra nie je len takým obyčajným nástrojom pre zábavu ale aj inou možnosťou vzdelávania sa.

DarkSites:

Ivana Tomečková

Okrem klasickej seriálovej tvorby miluje anime, mangu a počúva K-pop. V jej watchliste nechýba Game of Thrones, Black Mirror, Naruto či Bojack Horseman. Trpí nykrofóbiou a v hraní hier na Xbox je zatiaľ totálny noob. A niekedy aj pečie koláčiky!
DarkSites:

Najnovšie články od Ivana Tomečková (zobraziť všetky)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.