Forever Alone: BGG Edition – Terraforming Mars

Červená planéta sa vám krásne mení pred očami (Foto: PoP-Cult Magazín)

Pri rozkladaní som mal mierne obavy, či sa pritom vôbec dokážem zabaviť. Táto hra je pre mňa srdcovkou odkedy ju mám na poličke, preto som bol pri sólo hraní trochu skeptický. Nižšie nájdete moje dojmy z hrania, aj s vysvetlením zmeny pravidiel pre túto variantu.

Každá korporácia podporuje iný štýl hrania, vyberte si ten svoj (Foto: PoP-Cult Magazín)

Ak ste doteraz hrali len základnú verziu, v hre pre jedného hráča sa používajú všetky karty. Myslím naozaj všetky (až na tie prehľadové a predeľovacie karty). To znamená, že pri príprave hry vezmete aj karty označené ako Corporate Era (na karte je to taký malý trojuholník naľavo dole) a vytvoríte obrovský deck kariet, z ktorého potom získavate projekty.

Pre život na Marse je potrebný kyslík, voda a teplo (Foto: Pop-Cult Magazín)

Pri tomto variante hry funguje akýsi neutrálny hráč. Od neho môžete kradnúť suroviny, rušiť mu produkciu a znižovať jeho virtuálne zásoby. Na Mars sa uložia dve neutrálne mestá a k nim aj dva lesy. To, kde budú mestá uložené je riešené náhodne. Zo spomínaného obrovského balíčku kariet si vezmete horné 2 karty. Polohu mesta udáva cena zahratia karty, pričom sa na mape odrátava najprv z horného ľavého rohu doprava (tam bude jedno mesto) a potom z pravého dolného rohu doľava (tam bude mesto druhé). Zelene sa uložia k mestám podobne. Vezmete 2 vrchné karty a odrátavate políčka okolo mesta v smere hodinových ručičiek, počínajúc vľavo hore. Tak na mape budú 2 neutrálne mestá a pri každom z nich jeden les (chápete, nie?). Pravdupovediac tento neutrálny hráč len zaberá miesto na mape. Neťaží, nerozvíja sa, nesadí stromčeky, len si čaká, kedy môže bez problémov vyjsť z výskumnej stanice a zhlboka sa nadýchnuť a uvariť si… dajme tomu kávu.

Neutrálny hráč bez štipky snahy rozvíjať planétu (Foto: PoP-Cult Magazín)

Druhou veľkou zmenou je obmedzenie času. Hráč má pri vykladaní kariet a stavaní projektov voľnú ruku, no ak nestihne Mars úplne oživiť do 14. generácie, hra sa skončí a vás čaká upratovanie komponentov. Je teda len na vás aby ste zvýšili teplotu, hladinu kyslíka a dotiahli na planétu vodu. Toto je pri hraní trochu dvojsečné. Síce za každý pokrok ťažíte každým kolom viac, no musíte myslieť na to aby ste najefektívnejšie minuli suroviny.

Treba si poriadne prepočítať každý kredit (Foto: PoP-Cult Magazín)

Hra jedného hráča sa rozbieha veľmi dlho. Keďže na začiatku začínate s nulovou produkciou (okrem tej, ktorú vám ponúka vami zvolená korporácia), trvá dlhšie než si môžete dovoliť kúpiť nové projekty a zahrať viacero kariet. Ak ste boli zvyknutí zabrať si nejakú odmenu alebo myľník, tuto na to zabudnite. Tieto políčka sa v tejto verziii nevyužívajú. Veď načo aj? Ak mám za protihráča zeleninu, ktorá nerobí nič, tak je to zbytočné. Rovnako ako sú zbytočné bodovacie karty, pretože ide o to, aby ste teraformovali Mars. Ak ale radi prekonávate svoje rekordy, môžete si body spočítať a snažiť sa to zahrať lepšie ako minule.

Mars treba oživiť do konca 14. generácie (Foto: PoP-Cult Magazín)

Zhrnul by som to takto. Terraforming Mars je skvelá hra. Témou, artworkom planéty a hernej dosky a jej znovuhrateľnosťou si ma získala, no v jej sólo variante chýba akási interaktivita a zákernosť neutrálneho hráča. To, že na mape nič nerobí, pôsobí chabo a hrá sa to trocha stereotypne. Zahrám kartu, využijem akciu a potom… idem zase ja. Pri sólo hre by bolo naozaj dobré ak by bola pre neutrálneho hráča prichystaná istá cesta. Pri sólo hre ste veľmi závislí na tom, aké karty dostanete. Tým, že je hra stavaná na viacero možností hrania, počet kariet je obrovský a musíte sa spoľahnúť, že karty, ktoré vám pomôžu, vám prídu a môžete si ich kúpiť. Ak si ale chcete skúsiť zahrať túto hru bez protihráčov, skúste sa pozrieť aj na fórach, kde fanúšikovia pre neutrálneho hráča vytvorili AI, ktorá hre dáva nový rozmer.

Gabriel Horváth

Knihy, komiksy, filmy, spoločenské hry a figúrky. Toto všetko zbieram a pohľad na moju poličku úprimne bolí. Kvôli nedostatku miesta. Ak totiž mám na výber medzi hrami, alebo komiksami, poličku neriešim. Možno by mi pomohla TARDIS...

Najnovšie články od Gabriel Horváth (zobraziť všetky)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.