Azul vymenil dlaždice za sklo

V roku 2017 sa herná výstava v Essene niesla v znamení abstraktných hier. Jednou z nich bola hra Azul, v ktorej ste z fabrík nosili dlaždice a dláždili čo najlepšiu podlahu. Obrovský úspech hry na seba nenechal dlho čakať a v roku 2018 sa podlaha zamenila za sklo a vitráže slávneho hradu v Sintre.

Hlavnou úlohou je získať čo najviac bodov tým, že si postupne doberáte z dostupných dielikov skla a vytvárate sklenené panely vitráže. Každý hráč ich má k dispozícii osem. Tam sa to však nekončí, pretože akonáhle dokončíte panel s vitrážou, otočíte ho na druhú stranu a pokračujete v zbieraní bodov.

Azul: Vitráže Sintry sa hrá veľmi jednoducho. Hráči sa striedajú po ťahu, v ktorom si môžu buď vziať všetky dieliky rovnakej farby z “továrne” a rozšíriť vzor, alebo presunúť svojho sklenára nad panel najviac vľavo. Ako pri predošlej verzii hry sa postupne hromadia dlažobné kocky/dieliky skla, ktoré si hráči môžu vziať aj zo stredu. Dobrou mechanikou je aj striedanie prvého hráča. Samozrejme, môžete byť celú hru prvý, ale má to svoju cenu. Žetón prvého hráča vám stráca body, preto je dobré najprv si riziko prepočítať.

Variabilná doska hráča robí každú hru unikátnou (Foto: PoP-Cult Magazín)

Prevedenie hry je nádherné. Dosky hráčov, pri ktorých sú obojstranné panely, sa každou hrou menia a tak je takmer nemožné hrať tú istú hru ešte raz. Na variabilite pridáva aj to, že záleží na poradí sklenených panelov, ktoré máte pred sebou. Ovládate svojho sklenára, ktorý môže stále robiť na paneli len pod sebou, alebo na tých, ktoré sú od neho napravo. Tak počas kôl dokážete zamiešať karty protihráčom a prinútiť ich aby si vzali dieliky, ktoré nemajú kam umiestniť. Práve kvôli takejto situácii je v škatuli aj veža z tvrdého papiera, do ktorej sa hádže “rozbité sklo” od hráčov. Na doťahovanie náhodných dielikov slúži krásne látkové vrecko s dizajnom hry.

Umelý sneh, šišky a červené bobule nie sú súčasťou balenia (Foto: PoP-Cult Magazín)

Pri dizajne oceňujem aj to, že keďže je hra veľmi farebná, nezabudlo sa ani na tých, ktorí majú s farbami problém. Na opačnej strane “továrne” odkiaľ si beriete dieliky skla sa nachádza dizajn pre ľudí trpiacich daltonizmom (poruchou farbocitu – farbosleposťou). Každý diel továrne je rozdelený na päť častí, na ktorých sú znázornené vzory dielikov skla. Podľa toho sa umiestňujú a pre hráčov s týmto hendikepom je teda možné rozoznať o akú farbu skla vlastne ide.

Opačná strana fabriky na sklo obsahuje dizajn pre ľudí s poruchou farbocitu (Foto: PoP-Cult Magazín)

Pri tejto hre je viditeľný posun od klasického brania si dielikov, k použitiu istej dávky stratégie. Hrami série Azul sa MINDOK trafil do čierneho. Hry sú jednoduché, dokážete ich zahrať aj s deťmi, ktoré chcete v hraní posunúť o level vyššie, no ešte by ste im nezverili svoje civilizačné hry. Vytvorte si vašu vlastnú farebnú sklenenú vitráž a zabavte sa s hrou Azul: Vitráže Sintry. Odporúčam.

Najnovšie články od Gabriel Horváth (zobraziť všetky)

Gabriel Horváth

Knihy, komiksy, filmy, spoločenské hry a figúrky. Toto všetko zbieram a pohľad na moju poličku úprimne bolí. Kvôli nedostatku miesta. Ak totiž mám na výber medzi hrami, alebo komiksami, poličku neriešim. Možno by mi pomohla TARDIS...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.